פחד מאיבוד שליטה

תתפלאו לשמוע אבל פחד מאיבוד שליטה קיים כמעט אצל כל אחד מאיתנו. רוב האנשים רוצים להיות בטוחים שהם שולטים בכל מה שקורה להם במהלך החיים שלהם עד כדי כך שהם נכנסים למצב של דחיינות או דייקנות בכדי להיות בשליטה על כל מה שקורה. כאשר מאבדים שליטה אז כל מיני דברים יכולים לקרות ולא נוכל למנוע אותם או לשנות אותם, כאשר חלק מהאנשים מוכנים להתמודד עם המצב בדרך כלשהי, יש אנשים שהפחד הזה מנהל אותם.

האם אנחנו באמת שולטים בחיינו כך שזה הגיוני שנחווה פחד מאיבוד שליטה?

מדובר בשאלה פילוסופית שיש לה גם היבט דתי. עד כמה באמת יש לאדם שליטה על כל מה שקורה לו בחייו? עד כמה הוא מחליט מה יהיה ועד כמה הגורל או כוח עליון מגדיר עבורו ומחליט עבורו. החשש שאים לאדם בחירה חופשית והצורך להוכיח אם לעצמו או לאחרים שהוא כן זה שמחליט על מה שקורה בחייו יכול להיות בסיס לפיתוח פחד מאיבוד השליטה.

גם אצל אנשים מסודרים אשר כן אחראים למעשים שלהם וכן בעלי שליטה או לפחות בעלי הרגשה של שליטה בחייהם, ידוע שלא ניתן לשלוט על כל מה שקורה מסביב ועל המציאות המשתנה ועל התנהגויות של אחרים ושל העולם סביבנו. בעוד רוב האנשים יכולים למצוא דרך להתמודד עם הלא צפוי לפני ואחרי שהוא קורה, ישנם אנשים שממש נכנסים לחרדות או למקום של דיכאון בגלל שהפחד מאיבוד שליטה מנהל אותם. גם אם באופן לוגי הם מבינים שלא משנה מה הם יעשו הם לא יוכלו לשלוט בדברים גדולים ומשמעותיים כמו למשל זמן שעובר ואיתני הטבע, הם מרכזים את ההתנהלות שלהם בשליטה במה שהם כן יכולים לשלוט.

אנשים שמפחדים לאבד שליטה יהיו לרוב אנשים מאוד מסודרים וקפדניים אשר לא אוהבים שינויים עד כדי רמה שהם לא מוכנים לבצע שינויים קטנים אפילו בלוח הזמנים היומי שלהם. הם לא יהיו מוכנים לעלות על מטוס או אונייה ובמקרים קיצוניים אפילו לאוטו שמישהו אחר נוהג בו או תחבורה ציבורית מכיוון שאין להם שליטה על המהירות ועל תנאי הדרך. החשש מאיבוד שליטה משפיע בעיקר על האדם עצמו- אי יכולת להתאים את עצמו למצב, החשש לשנות דברים גם הקטנים ביותר, היצמדות לרוטינה קבועה ומסודרת ללא יכולת תזוזה אפילו לא המינימלית ביותר. יש שינסו להשליט סדר על אחרים- בין אם זה בני משפחה או בני זוג, לסדר את הבית בצורה אובססיבית לא לאפשר הזזת רהיטים או פריטים קטנים וביצוע החלטות רק לאחר שהם מאשרים ומאפשרים בשביל תמיד להיות בשליטה.

כולנו מפחדים לאבד שליטה ולהגיע למצב לא נודע, אך במצבים בהם מדובר בהתנהלות קיצונית יש לפנות לטיפול מקצועי.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן